Dobra strategia rozwoju firmy jest kluczowym elementem składającym się na późniejszy sukces. O strategii MHC Mobility w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej opowiada Head of HR CEE - Beata Ulijasz
- Pracuje Pani w branży motoryzacyjnej, która w dużej części jest branżą męską. Jak Pani się w niej odnajduje i skąd u Pani wzięło się zainteresowanie motoryzacją?
Oczywiście jest to branża nadal zdominowana przez męskie grono, jednak kobiety stanowią coraz silniejszą reprezentację także i w takich branżach. Jest to część szerszej zmiany pokoleniowej i genderowej, jaką obserwuje się w gospodarce światowej. Jako osoba odpowiedzialna za obszar People and Organisation jestem bardzo zadowolona obserwując, że w MHC Mobility jest realizowana polityka nastawiona na harmonijną współpracę osób bez względu na ich płeć, wiek, wyznanie, czy pochodzenie (ang. diversity). W swoim zawodzie kieruję się elastycznością, lubię też zmiany oraz wyzwania, interesuję się działaniem i usprawnianiem funkcjonowania organizacji, dlatego myślę, że z sukcesem potrafię odnaleźć się w zróżnicowanym gronie, a także różnych branżach
- Pracując w dziale HR ma Pani możliwość obserwacji nie tylko drogi zawodowej pracowników, ale także rozwoju całej firmy. Co Pani dostrzega? Jakie są silne strony MHC Mobility?
Moim zdaniem najistotniejszą kwestią jest solidna i stabilna sytuacja naszej firmy w kontekście globalnym. Siła finansowa Mitsubishi UFJ Lease & Finance w połączeniu z naszym międzynarodowym doświadczeniem pozwalają oferować klientom jak najlepsze rozwiązania, co ma to oczywisty wpływ na rozwój każdego oddziału. - MHC Mobility jest najprężniej rozwijającą się firmą oferującą długoterminowy wynajem samochodów wraz z profesjonalną obsługą floty w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Planują Państwo otwarcie nowych biur lub oddziałów w innych krajach CEE?
Zdecydowanie, obserwujemy co dzieje się w Europie, jakie są potrzeby naszych stałych oraz potencjalnych klientów, dlatego cały czas dynamicznie się rozwijamy. Ambitnie patrzymy w przyszłość oraz możliwości pozyskania nowych rynków, a także poszerzania portfolio naszych usług i rozwój produktów. Rynek globalny jest niezwykle chłonny, dynamika działania oraz nowoczesne technologie przyszłości w biznesie będą kluczowym aspektem budowania na nim pozycji. Jestem przekonana, że niebawem będziemy mogli pochwalić się uruchomieniem kolejnych oddziałów. - Ilu pracowników liczy sobie firma oraz jakie działy ją tworzą oraz jak wygląda struktura firmy?
W Polsce obecnie zatrudniamy 100 pracowników, jednak nasz region CEE to w sumie blisko 200 osób. Głównym motorem działania naszej firmy są silne działy sprzedaży zbudowane z solidnych specjalistów w każdym kraju CEE. Każdy rynek regionu CEE jest nieco inny, dlatego kombinacja różnych doświadczeń oraz umiejętności pracowników pozwala nam na budowanie silnego dialogu z klientami oraz dopasowanych rozwiązań wynajmu długoterminowego lub krótkoterminowego oraz chęć jak najszybszego rozwiązania problemów, które na co dzień napotykają nasi klienci. W strukturach MHC Mobility mamy również silny Dział Operacyjny, który między innymi dba o logistykę wydań i odbiorów pojazdów, a także rozwiązuje wszelkie techniczne zagadnienia związane z flotą zarówno pojazdów dostawczych jak i osobowych oraz Dział Finansów, który odpowiada za planowanie budżetów, realizowanie zobowiązań finansowych i inwestycji w ramach portfela obsługiwanych produktów i usług. Te wspomniane obszary to oczywiście kręgosłup naszej organizacji, jednak nie mogę zapomnieć o działach wspierających działalność, czyli zespół IT, który obsługuje z Warszawy wszystkie kraje CEE, dział marketingu i rozwoju produktów, dzięki któremu możliwe są strategiczne decyzje w zakresie nowych wprowadzanych rozwiązań. W strukturach firmy mamy również osobę dbającą o aspekty prawne w zakresie współpracy handlowej. Muszę również wspomnieć o koleżankach, które dbają o wszelkie zagadnienia związane z obsługą gości i zarządzaniem biurem w każdym kraju CEE oraz skromnie o zespole HR, który dba o usprawnienie komunikacji oraz sprawy pracownicze CEE. - Na czym obecnie skoncentrowana jest uwaga firmy i jak przedstawia się jej strategia dla regionu CEE?
Nasza uwaga obecnie skoncentrowana jest na kontynuowaniu silnej pozycji FSL oraz budowaniu i objęciu wiodącej pozycji na rynkach CEE związanych z elektromobilnością i mikromobilnością, a także w pełni zautomatyzowanych rozwiązań, co pozwoli nam na osiągnięcie zakładanego wzrostu floty. Widzimy także potrzebę, aby wzmacniać oraz cały czas rozwijać nasze zespoły specjalistów, ponieważ wydarzenia społeczno-ekonomiczne na świecie również wpłynęły na konieczność zmiany sposobu prowadzenia dialogu z klientami oraz dostawcami, a także inne spojrzenie na potencjał oraz sposób wykorzystania możliwości rynkowych.
- W jakich obszarach branży motoryzacyjnej, w których MHC ma mniejszy udział, widzi Pani szansę rozwoju?
Moim zdaniem obserwując duże miasta, nowe pokolenie oraz silną politykę ochrony środowiska również dyrektywy w ramach Unii Europejskiej coraz silniej będzie rozwijać się łatwo dostępna mikromobilność mocno powiązana z nowymi technologiami do zarządzania, a także trend eco. Myślę, że nasza firma również w tym zakresie będzie starała się pozostawać w czołówce budując rozwiązania dla naszych klientów na miarę ich potrzeb.
- Czego nauczyła Panią praca w MHC Mobility? Jak oceniają pracę w MHC Mobility jej pracownicy? Jaki feedback Pani od nich otrzymuje?
Współpraca z zespołem MHC Mobility pokazała mi, że zaangażowanie po stronie pracowników na wszystkich szczeblach jest najsilniejszym motorem rozwoju firmy, sztuka porozumiewania się, poszukiwania kompromisów, elastyczność oraz budowanie relacji prowadzi do sukcesu. Międzykulturowość regionu CEE jest silnym źródłem, które pomoże nam w znalezieniu niestandardowych rozwiązań. Oczywiście jak wiele firm na rynku, cały czas uczymy się i zmieniamy. Przed nami jeszcze wiele działań, które są stanowią dla nas drogę do osiągnięcia doskonałości, jednak myślę, że najważniejsze są chęci i silna motywacja w całej organizacji oraz harmonijny zespół, który podążą w jednym kierunku.
- Do końca roku pozostało jeszcze trochę czasu, więc jeszcze wiele może się wydarzyć, ale co może Pani już teraz uznać za tegoroczny sukces?
Myślę, że sukcesem roku 2022 MHC Mobility jest silne zaangażowanie i nasza obecność w kreowaniu świadomości związanej z elektromobilnością. W Polsce, Czechach oraz na Węgrzech w ciągu ostatnich kilku miesięcy uruchomiliśmy cykl wydarzeń dla naszych klientów oraz firm współpracujących - Mobility Day. Byliśmy też obecni na wielu wydarzeniach związanych z tą tematyką. Niesamowite było również obserwowanie ogromnego zaangażowania naszych pracowników, tak, aby stały się niezapomnianymi wydarzeniami. Patrząc na przyszłość naszego rozwoju jako Pracodawca dbamy, aby nasi pracownicy mieli zapewnioną komfortową i nowoczesną przestrzeń do pracy, dlatego w ostatnim czasie biuro słowackie oraz czeskie zostało przeniesione do nowych biurowców. Biuro warszawskie zostało powiększone, co również mogę nazwać sukcesem 2022 w budowaniu naszej marki do wewnątrz organizacji.