Wraz z cyfryzacją w pojazdach pojawia się coraz więcej akcesoriów bezpieczeństwa. Dziewięć na dziesięć osób uważa się za dobrych kierowców, a mimo to na drogach wciąż dochodzi do wielu wypadków i kolizji. Z pomocą przychodzą rozwiązania takie jak ADAS - zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, a także systemy telematyczne. Jak one sprawdzają się w codziennej pracy floty? Przekonajcie się sami!
Zacznijmy od początku!
Unia Europejska postawiła sobie wyraźny cel do osiągnięcia w ciągu najbliższej dekady: zero ofiar śmiertelnych na drogach. Nawet jeśli jest to tylko cel teoretyczny, to aby go osiągnąć, co roku w pojazdach trzeba instalować coraz więcej obowiązkowych systemów bezpieczeństwa. Od tego lata obowiązkowe staną się również systemy utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, a ponadto zapowiadane jest wprowadzenie czarnych skrzynek, systemu wspomagania nagłego hamowania, a nawet ograniczników prędkości.
Ruch na drodze
Pasy ruchu stają się przepełnione, nie tylko w miastach, ale także na autostradach. Ponadto w coraz większym stopniu jesteśmy narażeni na zakłócenia wizualne, dźwiękowe, manualne i poznawcze, z którymi nie mieliśmy do czynienia w przeszłości. Telefon komórkowy w ręku, jedzenie lub palenie papierosów– poprzez te rzeczy tracimy koncentrację podczas prowadzenia pojazdu, co prowadzi co najmniej do wypadku z obrażeniami ciała, a w najgorszym przypadku do wypadku śmiertelnego.
Rosnąca ilość pojazdów
Na drogach jest coraz więcej większych samochodów, a konstrukcja samochodów typu SUV wiąże się z mniejszymi szybami, większym ciężarem, co nie jest zaletą, lecz wadą podczas parkowania lub wykonywania trudnych manewrów. System wspomagania parkowania i manewrowania oparty na kamerach i czujnikach jest nie tylko praktyczny, ale także zwiększa bezpieczeństwo i obniża koszty.
Co warto mieć w samochodzie? TOP 3
Czujnik parkowania, bluetooth i odpowiednią liczbę poduszek powietrznych - te elementy znajdują się obecnie w większości pojazdów w wyposażeniu standardowym, ale warto zwrócić również uwagę na trzy poniższe.
#1 System martwego pola - "Tak się złożyło, że był tuż obok mnie, ten samochód ma takie martwe pole!" - i wiele innych podobnych zwrotów można znaleźć w opowieściach o wypadkach, potrąceniach i ucieczkach z miejsca wypadku. Małe migające światełko w lusterku wstecznym ostrzega nas, jeśli ktoś znajduje się w naszym martwym polu podczas zmiany pasa ruchu. Zazwyczaj jest on wyposażony w system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu, więc bezwypadkowa jazda jest niemal gwarantowana. Dodatkowa opłata nie jest wyższa niż udział własny w szkodzie, a więc zwraca się kilkakrotnie w ciągu czterech lat.
#2 - Adaptacyjny tempomat - pomaga utrzymać właściwy odstęp od pojazdu, a w nowych wersjach może być nawet zsynchronizowany z ograniczeniem prędkości na drodze, zgodnie z systemem rozpoznawania znaków drogowych, co chroni nie tylko przed wypadkami, ale także przed mandatami. Nie wspominając już o powszechnie znanym fakcie, że jazda z tempomatem jest korzystna dla zużycia paliwa.
#3 - Kamera 360° - niezbędna w dużych samochodach, bardzo pomaga przy parkowaniu, a nawet pomaga wydostać się z wąskich uliczek i podziemnych garaży bez żadnych rys i zadrapań na pojeździe.
Jeszcze nie jest za późno!
Co należy zrobić, jeśli pozostała ponad połowa okresu eksploatacji pojazdu, a te funkcje są potrzebne? Systemy te można zaprogramować lub dodać do pojazdu za niewielką dodatkową opłatą. Jeśli nie jest to możliwe, oto trzy rozwiązania, które MHC Mobility może zaoferować, aby pomóc w bezpieczniejszym i bardziej ekonomicznym prowadzeniu floty już od pierwszego dnia instalacji poniższych programów.
Fleet Connect by MHC Mobility - usługa oparta na połączeniu systemu GPS i telematyki, Fleet Connect zapewnia precyzyjne dane dotyczące przejazdów pojazdów, nawet z podziałem na użytkowników. Gwarantuje to nie tylko obniżenie kosztów operacyjnych i zwiększenie bezpieczeństwa, ale także umożliwia ocenę i motywowanie kierowców. Ponadto, dzięki analizie danych z kilku pojazdów za pomocą systemu MHC Mobility Fleet Connect, możliwa jest optymalizacja trasy, co może prowadzić do dalszych oszczędności.
Safe Driving Pod by MHC Mobility - nasza aplikacja oraz małe urządzenie jest przeznaczone dla menadżerów flot, którzy chcą, aby ich kierowcy koncentrowali się na prowadzeniu pojazdu, jak również na podstawowej analizie stylu jazdy System Safe Driving Pod umożliwia ograniczenie korzystania ze smartfona podczas jazdy.
Kamera wewnętrzna - kamera monitorująca wnętrze pojazdu - na początku może się to wydawać wątpliwe, ale w przypadku wielu pojazdów współużytkowanych (kurierskich) jest to jedyny sposób na zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony pojazdów, pracowników i towarów. Kamera wykrywa, czy kierowca pali papierosy, je, korzysta z telefonu komórkowego lub jest ofiarą napaści/wypadku. Korzyści z takiego systemu czerpie więc nie tylko firma, ale także kierowca.
Kamera cofania - Kamera cofania, obecnie dostępna z przodu i z tyłu pojazdu, może być wymagana do monitorowania ruchu drogowego i może być brana pod uwagę jako dowód w sądzie w przypadku sporu lub w celu sprawdzenia, kto przejechał obok pojazdu "niezauważony", jeśli samochód jest pozostawiony na parkingu.
Warto się zastanowić
We współczesnych samochodach montuje się coraz więcej przydatnego wyposażenia, które oszczędzą nam wielu niedogodności, obrażeń ciała i uszkodzeń pojazdu. Nic dziwnego, że trudno jest dokonać wyboru. Pracownicy MHC Mobility służą pomocą w znalezieniu rozwiązania oferującego realne korzyści, zarówno dla istniejącej, jak i nowej floty.
Trzy złote zasady:
- Więcej znaczy lepiej niż mniej! - Jeśli nie jesteś pewny jakie systemy wspomagające wybrać, skontaktuj się z pracownikami MHC Mobility. Zapobieganie jest tańsze niż naprawianie i leczenie.
- Przekonaj się do użytkowania systemów wspomagania kierowcy! - Przygotowanie kierowców we flotach, zarówno mentalne, jak i praktyczne, jest bardzo ważne w zrozumieniu i wykorzystania nowości!
- Systemy nie prowadzą pojazdu za nas, odpowiedzialność pozostaje po naszej stronie! - Pamiętaj, to tylko systemy wspomagające, za prowadzenie pojazdu nadal odpowiada kierowca!
Autor: Daniel Dąbrowski
Logistics Team Leader