Elektryczna ofensywa Volkswagena wciąż trwa: kilka miesięcy po premierze ID.3 na polskim rynku pojawił się model ID.4. Udało nam się przetestować auto w tzw. wersji 1ST (First Edition). Wraz z wprowadzeniem elektromobilności i rodziny Volkswagen ID zmieniły się nie tylko parametry techniczne, ale i stylistyczne.
Wraz z pojawieniem się rodziny modeli ID, otwiera się trzeci, ważny rozdział w historii Volkswagena. Podobnie jak pierwszy Garbus i Golf, całkowicie elektryczny, kompaktowy model oznacza początek nowej ery: to pierwszy samochód elektryczny, który oferuje nieograniczone możliwości w codziennym użytkowanie, a jednocześnie jest dostępny dla milionów Klientów. Wraz z globalnym wprowadzeniem ID.4, Volkswagen podkreśla swoją ambicję stania się liderem światowego rynku elektromobilności. Do 2023 roku Volkswagen zainwestuje w ten obszar ponad 11 miliardów Euro i do 2025 roku rocznie produkować będzie 1,5 miliona samochodów elektrycznych. ID.4 odgrywa ważną w tej strategii, ponieważ dzięki temu modelowi VW rozszerza swoją ofertę w największym na świecie segmencie, jakim jest klasa kompaktowych SUV-ów. W 2020 roku VW potroiła dostawy BEV i dzięki rodzinie ID, w wielu krajach jest liderem rynku. Około dwóch trzecich dostaw zaplanowanych na 2021 r. trafiło do Europy, a jedna trzecia do Chin i USA.
Modułowa platforma elektryczna (MEB), na której opiera się budowa ID.4, jest techniczną bazą dla ofensywy modeli elektrycznych, umożliwiając budowę kilku dodatkowych modeli elektryków oprócz istniejącego ID.3. MEB w pełni wykorzystuje możliwości, jakie daje elektryczny napęd, zapewniając dla ID.4 bardzo przestronne wnętrze, mocne osiągi i zasięg do 522 kilometrów (wg normy WLTP) z możliwością szybkiego doładowania podczas długich wojaży. Podobnie jak młodszy brat ID.3, wyjątkowy charakter ID.4 rzuca się w oczy. Jego wygląd to połączenie miękkich krzywizn, skoncentrowanych, zwartych linii, a jednocześnie charakteryzuje się mocnymi proporcjami i jest wolny od zbędnych ozdób. Jednobryłowy korpus One-Box Design ma jasny przekaz: został zbudowany z myślą o pasażerach samochodu. Ponieważ rozstaw osi modelu wynosi 2771 milimetrów (prawie tyle, jak w Passacie), to wnętrze jest bardzo długie i wygodne. Akumulator wysokiego napięcia znajduje się pod kabiną, w formie płaskiego bloku, a wszystkie pozostałe elementy techniczne zajmują niewiele miejsca. Jednostka napędowa pracuje na tylną oś, a elementy takie jak chłodnica i elementy klimatyzacji znajdują się w przodzie auta.
Nowy model VW już samym przodem pojazdu wskazuje na swój charakter i koncepcję techniczną: pośrodku nie ma logo Volkswagena ani kratki wlotu powietrza. Volkswagen wraca do swoich korzeni, ponieważ niemiecka marka narodziła się wraz z Garbusem, który nie miał przedniego grilla. Powietrze chłodzące jednostkę napędową przepływa przez wlot powietrza w zderzaku, który jest pokryty sześciokątnymi motywami – wzór plastra miodu przywołuje naturę. Najbardziej widocznymi elementami konstrukcji czoła są duże reflektory LED, które charakteryzują się przyjaznym wyrazem „twarzy” podobnym do ludzkich oczu. Pokrywa bagażnika posiada również czarne, wąskie okno, które podkreśla szerokość auta. Cała konstrukcja tyłu charakteryzuje się intensywnymi i plastycznymi kształtami zamkniętymi od dołu elementem dyfuzora. Z tyłu również znajdują się światła LED, a na życzenie klienta można włączyć alternatywną funkcję kierunkowskazów, w której światło biegnie od wewnątrz na zewnątrz. Światła stopu zawsze świecą się w charakterystycznym kształcie litery X, a otwarcie i zamkniecie samochodu jest również sygnalizowane dynamiczną animacją tylnych świateł.
Deska rozdzielcza modelu ID.4 wykonana jest bez fizycznych przycisków i przełączników, dzięki czemu ma wyraźnie powściągliwy i nowoczesny wygląd. Kierowca może spojrzeć na kompaktowy ekran wyświetlacza o przekątnej 5,3 cala, którym można sterować z oferowanej w podstawowym wyposażeniu wielofunkcyjnej kierownicy.. Trzy pola ekranu wyświetlają najważniejsze informacje, w tym aktualny stan baterii i zasięg. Kierowca może użyć dużego przełącznika po prawej stronie wyświetlacza, aby wybrać bieg i blokadę parkowania, podczas gdy panel sterowania po lewej stronie kierownicy łączy funkcje oświetlenia i widzenia, a dla reflektorów dostępny jest również tryb automatyczny.
Pośrodku lekko zwrócony w stronę kierowcy znajduje się centralny ekran dotykowy, który 10 calowym wymiarem zbliżony jest do tabletu. Z tego ekranu kierowca może obsługiwać wszystkie funkcje telefonu, nawigacji, informacji i rozrywki, systemy wspomagające kierowcę i ustawienia pojazdu, jednocześnie konfigurując odpowiednio interfejs użytkownika i ekran główny. Na pochyłej powierzchni pod wyświetlaczem znajdują się suwaki regulacji głośności i temperatury.
W standardzie jest też sterowanie głosem naturalnym „Hello ID”, które pozwala samochodowi rozpoznawać słowa kierowcy i pasażera z przodu, rozpoznając wiele z wyrażeń mowy potocznej. Np. krótkie zdanie „Hello ID., zimno mi” wystarczy, aby zwiększyć ogrzewanie, a „Hello ID. niech zagra Radio 1” powoduje, że system szuka stacji radiowej. To wszystko nie jest jeszcze dostępne we wszystkich językach, więc na razie możemy komunikować się z systemem w języku angielskim lub niemieckim.
Bateria akumulatorów dostępna jest w dwóch rozmiarach. Wersja podstawowa ma pojemność netto 52 kWh i umożliwia na zasięg do 348 km (WLTP), podczas gdy wersja First Edition o wielkości 77 kWh deklaruje zasięg do 522 km (WLTP). Z naszego doświadczenia wynika jednak, że zasięg jest nieco krótszy.. W mieście uzyskaliśmy zasięg 400-450 km, podczas gdy na autostradzie obniżył się on do zaledwie 300-350 km. Oprócz większego akumulatora, wersja 1ST otrzymała również mocniejszy silnik o maksymalnej mocy 204 kM. Przekładając osiągi na liczby, ID.4 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,5 sekundy i jak wszystkie wersje 1ST, osiąga maksymalną prędkość, ograniczoną elektronicznie do 160 km/h.
W praktyce, wnętrze, design, przemyślana deska rozdzielcza i przekładka zmiany biegów stanowią część dobrze zaprojektowanej koncepcji. Z Volkswagena jako modelu ID.4 byliśmy zadowoleni. Jednakże, jeśli wśród najważniejszych parametrów auta elektrycznego weźmiemy pod uwagę wydajność i zasięg, to ID.4 może czasem nas zaskoczyć. Tak było w przypadku ok. 2-dniowego czasu ładowania z domowego gniazdka sieci elektrycznej, oraz podczas jazdy autostradą, z ogrzewaniem, gdzie podróżując z prędkością 130 km/h, doświadczyliśmy drastycznego spadku zasięgu. Podsumowując, model ID.4 może być idealnym samochodem do miasta. jeśli chcesz. Jednak, w przypadku planowania dłuższych wycieczek lub wyjazdów, przed podróżą należy dobrze przemyśleć trasę i zaplanować punkty ładowania.
Dane techniczne
Volkswagen ID.4 1ST
- Silnik: silnik elektryczny
- Maksymalna moc: 150 kW (204 KM)
- Maksymalny moment obrotowy: 310 Nm
- Skrzynia biegów: automatyczna, jednostopniowa
- System napędowy: na koła tylne
- Długość: 4584 mm
- Szerokość: 1852 mm
- Wysokość: 1640 mm
- Rozstaw osi: 2771 mm
- Masa własna: 2125 kg
- Maksymalna prędkość: 160 km/h (ograniczana elektronicznie)
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 s
- Średnie zużycie w teście: 21,4 kW/100 km
- Zasięg uzyskany w teście: 350 km
Chcesz wynająć Volkswagena ID.4 lub inny samochód elektryczny?
Zadzwoń do nas +48 22 223 60 50