Wynajem długoterminowy staje się jedną z najchętniej wybieranych form finansowania pojazdów. Aktualnie w Polsce jeden samochód osobowy na każde cztery rejestrowane przez firmy, jest pozyskiwany w formie najmu długoterminowego, który rośnie wolumenowo o ponad dziesięć procent w pierwszym półroczu 2023 ( r/r zgodnie z danymi PZWLP). Dlaczego wynajem długoterminowy zdobywa popularność i jakie przynosi korzyści?. Na te pytania postaram się odpowiedzieć Państwu w moim poniższym artykule.
Najem długoterminowy gwarantuje kompleksową usługę, w której Klient otrzymuje jedną stałą ratę miesięczną (najczęściej podzieloną na część finansową i serwisową). Uwzględnia ona najważniejsze elementy związane z korzystaniem z pojazdu: utratę wartości, koszty finansowania, pełny serwis techniczny, ubezpieczenie, zakup oraz sezonową wymianę opon, samochód zastępczy wraz z 24h assistance. Dostawca usługi ponosi ryzyko utraty wartości pojazdu na koniec umowy, czyli różnicy między kwotą zakupu a szacowaną ceną rynkową. Szczególnie w dzisiejszej sytuacji rynkowej jest to ważne i korzystne dla Klienta, ponieważ wyceny używanych pojazdów ( najczęściej 3-5 letnich ) są na atrakcyjnych poziomach ze względu na inflację oraz niewystarczającą podaż aut w okresie Covidu. Niska utrata wartości wpływa bezpośrednio na atrakcyjność oferty, dlatego warto skonsultować wybór marki i modelu pojazdu z bezpośrednim opiekunem w MHC. Nie zawsze auto kupione taniej, będzie miało niższą miesięczną ratę. Drugim parametrem części finansowej są koszty odsetkowe. Klient nie ponosi ryzyka podwyższenia raty miesięcznej w trakcie trwania umowy, ponieważ finansowanie odbywa się na stałej stopie procentowej.
Serwis pojazdów nadzorowany jest przez wykwalifikowanych pracowników z wieloletnim doświadczeniem. Eliminujemy tym samym wszelkie nadużycia ze strony serwisów samochodowych, jednocześnie optymalizując koszty związane z użytkowaniem pojazdu. W razie potrzeby możemy wysłać również naszego strefowego inspektora technicznego, który skontroluje stan pojazdu na miejscu. Korzystamy z autoryzowanych stacji obsługi każdego producenta, gwarantując wysoką jakość i zadowolenie użytkownika. W miesięcznej racie zawarte są koszty okresowych przeglądów, ale również części i materiałów eksploatacyjnych, takich jak np. klocki i tarcze hamulcowe.
Potencjalny Klient może dostosować parametr ubezpieczenia do własnej polityki związanej z udziałami własnymi. Standardowo wynosi on 1000 lub 500 złotych, ale może być również całkowicie zniesiony. Szkodowość jest bardzo ważnym aspektem w każdej firmie, nie tylko ze względu na koszty związane z ubezpieczeniem pojazdów, ale także bezpieczeństwem użytkowników. Warto we współpracy z MHC stworzyć i wprowadzić w życie odpowiednie „Car Policy”, które pozwoli na to, by parametr ten był stale kontrolowany i optymalizowany. Odpowiedni wybór wyposażenia pojazdu, m.in. w czujniki parkowania lub kamery, może ograniczyć ilość szkód parkingowych, a szkolenia z zakresu bezpiecznej jazdy wpłynąć na niższe ryzyko występowania poważniejszych kolizji. Zazwyczaj doradzam, aby użytkownik pojazdu partycypował w koszcie udziału własnego za potencjalne uszkodzenia, jeśli przekroczy więcej niż 2 szkody z własnej winy w trakcie trwania kontraktu.
Oferta umożliwia opcję nielimitowanej ilości opon w ramach normatywnego użytkowania pojazdu. Dzięki temu nie ma konieczności zakładania z góry jaka ilość opon jest niezbędna na cały okres umowy. Ryzyko tego Klient przenosi na MHC, które zakupuje i relokuje opony w miejsce, w którym użytkownik pojazdu przebywa na co dzień. Sezonowe wymiany odbywają się w prosty i szybki sposób, począwszy od poinformowania użytkownika o rozpoczęciu etapu wymiany na jesień lub wiosnę, po wskazanie warsztatu, gdzie opony czekają. Oczywiście warto wymienić opony z odpowiednim wyprzedzeniem. Pierwszy śnieg niestety wciąż zaskakuje niektórych kierowców, którzy chcą wówczas dokonać wymiany z dnia na dzień, a nie zawsze jest to możliwe.
Jedną z największych zalet tej formy finansowania jest zagwarantowanie użytkownikowi pojazdu pełnej mobilności w niemalże każdym przypadku. Porównując oferty najmu długoterminowego trzeba dokładnie przeanalizować jaki wariant samochodu zastępczego oraz assistance oferuje dana firma CFM. Niekiedy są to pakiety ograniczające się do okresu 3, 7 lub 14 dni. Po tym czasie Klient będzie musiał ponosić samodzielnie koszty związane z udostępnieniem pojazdu zastępczego. Dla MHC zachowanie mobilności Klienta to jeden z priorytetów, dlatego też powyższy okres nie jest limitowany. Niezależnie od tego ile czasu potrwa naprawa mechaniczna lub blacharsko-lakiernicza, użytkownik ma zapewniony pojazd, który będzie przez niego używany zamiennie. Dzisiejsze doświadczenia z pandemii Covid pokazują, iż okres oczekiwania na niektóre części do pojazdów sięgał nawet kilku miesięcy. Nielimitowany samochód zastępczy to dla mnie absolutny „must have” dla każdego Klienta.
Ostatnie lata to nie tylko dłuższe oczekiwanie na części, ale przede wszystkim na samochody. Na szczęście sytuacja w tej kwestii znacząco poprawiła się w ostatnich miesiącach. Obecnie wielu producentów umożliwia odbiór zamówionego do produkcji pojazdu w 3 - 4 miesiące. A w wielu markach możemy nawet znaleźć pojazdy dostępne od zaraz. Będzie to co prawda dużo cięższe dla wolumenowych zamówień, gdzie specyfikacja i kolor muszą być identyczne.
Warto również wspomnieć o tym, że MHC posiada około 500 samochodów dedykowanych najmowi miesięcznemu (średnioterminowemu). Jeżeli zachodzi potrzeba zwiększenia ilości aut we flocie Klienta, a okres ich produkcji przedłuża się, można skorzystać z powyższej opcji i odebrać pojazd przedkontraktowy praktycznie z dnia na dzień. Jest to także idealne rozwiązanie przy zatrudnianiu nowych pracowników do firmy. Pozwala na szybki odbiór auta niemalże każdej klasy, w tym LCV, gwarantując jednocześnie elastyczność jego zwrotu. Jeżeli nowy pracownik nie do końca spełni nasze oczekiwania, nie zostajemy na stanie z autem, które generuje wyłącznie koszty, a nie jest wykorzystywane. Tym bardziej w dzisiejszych realiach, gdzie nowe rekrutacje trwają dość długo. Wynajem średnioterminowy to także idealne rozwiązanie dla projektów krótszych niż 24 miesiące ( minimalny okres leasingu ) lub sytuacji, w których nie chcemy podejmować długoterminowych zobowiązań. Możliwość bardzo szybkiego zwiększenia floty lub też zwrotu części pojazdów jest świetnym narzędziem dla optymalizacji kosztów, dlatego też zachęcam, aby każdy Klienta oprócz najmu długoterminowego korzystał także z opcji średnioterminowej.
A jeżeli już o mowa o optymalizacji kosztów, to nie mógłbym nie wspomnieć o rozwiązaniach związanych z telemetrią, która w dużym skrócie umożliwia pomiar i przekazywanie danych. Wprowadzenie telemetrii do zarządzania flotą samochodów to krok w kierunku bardziej efektywnego, bezpiecznego i zrównoważonego korzystania z pojazdów. Dzięki stałemu dostępowi do kluczowych danych, takich jak zużycie paliwa, styl jazdy i zachowania kierowcy, Klient może podejmować bardziej świadome decyzje, zoptymalizować koszty operacyjne oraz przyczynić się do ochrony środowiska poprzez redukcję emisji związków szkodliwych i obniżenie śladu węglowego floty.
Ekologia i ochrona środowiska to kolejny bardzo ważny aspekt warty omówienia, szczególnie w kontekście pakietu „Fit for 55” – inicjatywie Unii Europejskiej, której zadaniem jest realizowanie celów klimatycznych, w tym redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55% do roku 2030. Zobowiązuje on także do przejścia na pojazdy zeroemisyjne do roku 2035, tym samym rewolucjonizując przemysł motoryzacyjny na naszych oczach. Koncerny motoryzacyjne będą musiały całkowicie zreorganizować swoje fabryki. Oczywiście dynamika przejścia na samochody elektryczne jest i będzie bardzo różna w zależności od firm i ich możliwości, ale końcowy etap jest taki sam dla wszystkich. Przed nami olbrzymia ilość wyzwań, przede wszystkim związanych z infrastrukturą, która będzie musiała rozwijać się jeszcze szybciej niż ilość elektrycznych aut na naszych drogach, a tych mamy już w Polsce ponad pięćdziesiąt tysięcy ( BEV ). Musimy również przejść na energetykę zieloną, a bez wprowadzenia elektrowni atomowych, nie będzie to możliwe.
Walka o redukcję śladu węglowego może odbyć się także poprzez zastosowanie dodatkowych rozwiązań technologicznych w autach. Miałem olbrzymią przyjemność uczestniczyć jako prelegent w panelu dyskusyjnym podczas konferencji Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów pod koniec listopada. Jednym z omawianych wątków była mobilność współdzielona, którą we flotach najłatwiej wprowadzić dzięki tzw. „Corporate Carsharingowi”. Z olbrzymią satysfakcją stworzyliśmy w MHC usługę MobilitySpot, dzięki której przede wszystkim samochody pulowe mogą być współdzielone przez pracowników. Aplikacja na telefon pozwala na swobodne rezerwowanie aut, ich otwieranie, uruchamianie i zamykanie bez konieczności posiadania fizycznego kluczyka. Z kolei osoba zarządzająca flotą otrzymuje nowoczesną platformę z szeregiem dodatkowych funkcji, w tym możliwość alokacji budżetu mobilnościowego na użytkownika, departament lub centrum kosztowe. Jeżeli Twoja firma nie posiada jeszcze samochodu elektrycznego we flocie, to wprowadzenie go wraz z aplikacją do współdzielenia jest idealnym rozwiązaniem. Każdy pracownik będzie mógł przetestować taki pojazd, zaznajomić się z komfortem podróży bez hałasu silnika spalinowego, naładować go w odpowiednim miejscu. W razie potrzeby wyjazdu na spotkanie handlowe, poruszać się po buspasach, a także parkować bezpłatnie, tym samym docierając na miejsce szybciej, taniej i w bardziej ekologiczny sposób. Zwiększymy efektywność wykorzystania samochodów, co w wielu przypadkach pozwoli na potrzebę posiadania ich w mniejszej ilości. A „wisienką na torcie” tego rozwiązania jest możliwość jego zastosowania jako dodatkowy benefit dla pracowników, w którym auta mogą być używane przez nich poza godzinami pracy, w tygodniu oraz weekendy.
Na koniec października średnio ważona cena sprzedaży nowych samochodów osobowych osiągnęła rekordowy poziom 179.465 zł, wzrastając o 10,5% r/r. Naprawdę warto poszukiwać nowych rozwiązań, które mogą zoptymalizować koszty floty samochodowej. Wiele w tej kwestii zależy od naszej otwartości na innowacje. W naszych samochodach znajduje się coraz więcej nowoczesnych technologii, rozwój sztucznej inteligencji nabiera niesamowitego tempa, a autonomiczne pojazdy są tuż za rogiem. Czekają nas bardzo ciekawe czasy, pełne zmian i stojących przed nami wyzwań. Czy będzie to kolejna rewolucja, czy bardziej ewolucja? Z tym pytaniem pozostawiam Państwa bez odpowiedzi. Ale jestem pewny jednego, MHC nie jest firmą zajmującą się finansowaniem pojazdów, a dostawcą szeroko rozumianej mobilności, od roweru elektrycznego, po samochód każdego segmentu, osobowy, dostawczy, specjalistyczny, krótko mówiąc każdy, którego będzie potrzebował Klient.
Autor:
Rafał Noga
Head of Sales