Choć tej jesieni pogoda mocno nas rozpieszcza, nie zapominajmy, że nieuchronnie zbliżają się miesiące zimowe – czas szczególnie wymagający dla kierowców. Niektórzy będą podróżować po Polsce, inni po całej Europie. Każdy kierowca powinien już zaplanować przygotowanie samochodu do zimy i zapoznać się z przepisami obowiązującymi w kraju, do którego się wybiera. Przypominamy kilka podstawowych elementów, na które należy zwrócić szczególną uwagę.
Opony – wymień na zimowe lub wielosezonowe
Ogumienie stanowi jedyną powierzchnię styku samochodu z nawierzchnią. Taka niewielka przestrzeń gwarantuje trakcję, a w konsekwencji również bezpieczeństwo. Dobrą przyczepność zapewniają opony o głębokość bieżnika co najmniej 4 mm. Przy okazji wymiany ogumienia warto też sprawdzić stan (m.in. ciśnienie) opony znajdującej się w zapasie (nie dotyczy to pojazdów wyposażonych w zestaw naprawczy).
Optymalne warunki, do wymiany opon to takie, w których średnia temperatura na zewnątrz w ciągu dnia oscyluje w granicy 7 stopni Celsjusza. Rekomendujemy zaplanowanie wymiany już w październiku. Pozwoli to uniknąć czekania w kolejce i stresu, gdy śnieg spadnie wcześniej i „zima znów zaskoczy kierowców”.
Mimo że nie jest to w Polsce wymóg prawny, opony warto zmieniać dla bezpieczeństwa własnego oraz innych uczestników ruchu drogowego. W wielu krajach Europy kierowcy mają jednak obowiązek wymiany opon, a stosowanie ich określają 3 różne metody.
1. W konkretnych miesiącach. Rozwiązanie stosują:
- Austria (od 1 listopada do 15 kwietnia),
- Estonia, Łotwa (od 1 grudnia do 1 marca),
- Litwa (od 10 listopada do 31 marca),
- Rumunia, Czechy (od 1 listopada do 31 marca),
- Finlandia (od 1 grudnia do 31 marca),
- Słowenia (od 15 listopada do 15 marca),
- Szwecja (od 1 grudnia do 31 marca).
2. Gdy na zewnątrz panują zimowe warunki – taki wymóg obowiązuje m.in. w Chorwacji, Grecji, Norwegii, Słowacji, Luksemburgu, Niemczech.
3. Gdy zobowiązuje nas do tego odpowiedni znak.
Rozwiązanie to stosują Włochy, Francja, Hiszpania.
Opony uznawane przez policję za zimowe, powinny mieć oznaczenie M+S, MS, M&S lub symbol alpejski 3PMSF. Oznacza to, że wiele krajów akceptuje także najnowszej generacji opony całoroczne.
Płyn do spryskiwaczy – stosuj zimowy
Letni płyn do spryskiwaczy zimą może stać się źródłem poważnych problemów. Pod wpływem niskich temperatur płyn zamarznie. Może dojść w takiej sytuacji do zatkania układu lub zniszczenia (pęknięcia) zbiorniczka lub pompki tłoczącej płyn.
Dlatego, przed nadejściem mrozów, nie zapomnij o wymianie płynu na zimowy. Najprostszym sposobem jest zużycie płynu letniego i zalanie zbiorniczka wersją zimową. Po uzupełnieniu nie zapomnij przepłukać układu, czyli włączyć spryskiwaczy szyb przednich i tylnych, aby zimowy płyn wyparł z układu resztki płynu letniego.
Płyn do chłodnicy – sprawdź parametry
Jeżeli nie masz pewności czy płyn w chłodnicy Twojego pojazdu jest odporny na zamarzanie, powinieneś to sprawdzić. Płyn zamarznięty w układzie chłodzenia może doprowadzić do uszkodzenia chłodnicy, a nawet silnika.
Temperatura krzepnięcia powinna wynosić około -30o do -37o Celsjusza i można ją sprawdzić za pomocą glikometru. Kontrola ta będzie szczególnie ważna w przypadku samochodów, w których w przeszłości pojawiły się problemy z chłodzeniem lub w tych, których historia nie jest znana. Sprawdzenie temperatury zamarzania można wykonać w każdym serwisie wykonującym naprawy mechaniczne pojazdów.
Paliwo – tylko dobrej jakości
W okresie bezpośrednio poprzedzającym zimę, jak i w trakcie jej trwania, warto tankować paliwo dobrej jakości, na sprawdzonych stacjach. Szczególnie w silnikach diesla powinno ono poprawić zdolność pojazdu do sprawnego uruchamiania. Zwykle na początku listopada lub grudnia na stacjach benzynowych pojawiają się paliwa z zimowymi dodatkami.
Wycieraczki – skontroluj stan, wymień jeżeli to konieczne
Sezon zimowy charakteryzuje się opadami śniegu, a czasami śniegu z deszczem. Na ulicach zalega błoto pośniegowe. Wycieraczki będą więc eksploatowane dużo częściej niż latem i w trudniejszych warunkach. Zanim zima zacznie się na dobre, sprawdź je w deszczowy dzień, oceń jak zbierają wodę i czy nie pozostawiają smug. Zużyte pióra mogą nie tylko ograniczać widoczność podczas jazdy, ale również uszkodzić szybę.
Zimą zwracaj uwagę, aby dokładnie oskrobać szyby i nie uruchamiać wycieraczek gdy są przymarznięte. Unikniesz tym sposobem uszkodzenia oraz przedwczesnego ich zużycia.
Uszczelki drzwi – zabezpieczenie
Aby uniknąć przymarznięcia drzwi, należy odpowiednio zabezpieczyć ich gumowe elementy. Najlepiej będzie zaopatrzyć się w płyn uszczelek samochodowych na bazie silikonu do (w sprayu lub sztyfcie). Wyczyszczone i osuszone uszczelki dobrze jest pokryć warstwą ochronną, która uelastyczni gumę oraz utworzy na jej powierzchni hydrofobową warstwę.
Akcesoria zimowe do samochodu
Wskazane jest aby pojazd wyposażyć w odpowiednie akcesoria, które przydadzą się podczas parkowania „pod chmurką”. Według polskich przepisów nie można długo stać z włączonym silnikiem i taki sposób odmrażania szyb nie tylko naraża nas na mandat, ale również jest nieekologiczny. Rozwiązaniem jest zmiotka połączona ze skrobaczką, którą nie tylko można oczyścić szybę, ale też odśnieżyć całe auto. Jazda zaśnieżonym samochodem jest bowiem nie tylko niebezpieczna, ale może zakończyć się karą finansową i punktami.
Planując wyjazd w góry pamiętaj, że na niektórych trasach górskich łańcuchy na koła mogą być obowiązkowe. Takie sytuacje zdarzają się nie tylko na przejazdach alpejskich w trasie do europejskich kurortów zimowych. Dokładnie tak samo bywa w polskich górach, gdzie znak C-18 nakazuje nam stosowanie łańcuchów przeciwpoślizgowych. Z nimi poradzisz sobie z podjazdem pod wzniesienie, nie utkniesz w miejscu i nie będziesz musiał czekać na pomoc drogową. Pamiętaj, że łańcuchy zakładasz na oś napędową, więc w przypadku samochodów z napędem 4x4 musisz założyć je na wszystkie cztery koła.
Trening na śliskiej nawierzchni
Jeśli wszystkie powyższe elementy pojazdu zostały sprawdzone, auto na pewno jest gotowe do zimowej eksploatacji. Pytanie czy Wy jesteście?
Jeśli jeździcie dużo, warto pomyśleć o doskonaleniu techniki jazdy, które MHC Mobility może dla Was zorganizować.
Życzymy bezpiecznej jazdy na polskich i zagranicznych drogach!
Autor: Grzegorz Tratkiewicz