Zimowe warunki mogą okazać się wielkim utrapieniem i wyzwaniem dla kierowców w Polsce. Wiatr, deszcz, śnieg i zimno – kierowcy muszą stawić czoła wszystkim żywiołom i muszą być przygotowani na nagłe zmiany. Czasami taka zmiana pogody może nastąpić bez ostrzeżenia, a sytuacja może się nasilić w ciągu kilku minut.
Nie tylko kierowcy muszą być przygotowani na najgorsze, ale także ich pojazdy. Należy więc przeprowadzać regularne konserwację, aby upewnić się, że chłodnie mogą nadal działać płynnie i bezpiecznie - nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach zimowych. Dość często podejmowanie właściwych środków ostrożności jest pomijane. Nie martw się więc, jeśli nie masz pewności, na jakie elementy warto zwrócić uwagę — w tym artykule przygotowaliśmy listę niezbędnych wskazówek dotyczących zimowego utrzymania pojazdu, które możesz łatwo zastosować.
Bądź na bieżąco z konserwacją samochodów dostawczych (nie tylko samochodów chłodniczych!
Niezależnie od tego, czy jest to zwykły samochód dostawczy, czy chłodnia, właściwa konserwacja jest kluczowym elementem eksploatacji każdej floty. Dwa bardzo ważne aspekty pojazdu, na których musisz się skupić podczas zimowej pogody, to hamulce i bieżnik opon na kołach. Chociaż muszą one być w dobrym stanie dla każdego pojazdu zimą, to w przypadku większych, takich jak samochody dostawcze, jest to bardziej istotne.
Ważne jest, aby wyrobić sobie nawyk sprawdzania opon i hamulców przed każdą podróżą, zwłaszcza jeśli są to duże odległości. Ostatnią rzeczą, jakiej chcemy podczas dostarczania towarów wymagających chłodzenia, jest awaria. Nie tylko naraża to Twojego kierowcę na potencjalne niebezpieczeństwo podczas zimowej pogody, ale także zagraża ładunkowi, a w dłuższej perspektywie reputacji firmy.
Jako MHC Mobility zalecamy, aby przed sezonem zimowym (lub w trakcie) wybrać się na inspekcję agregatu i sprawdzić:
- Ilość czynnika chłodzącego
- Szczelność układu chłodzącego
- Czy agregat działa poprawnie
- Wszystkie paski i ich naciąg (jest to potrzebne do prawidłowego działania urządzenia chłodniczego)
- Filtry (w przypadku agregatów napędzanych silnikiem diesla zalecana jest wymiana filtrów).
Pełna diagnostyka i przygotowanie urządzenia do sezonu zimowego to nie tylko sprawdzenie powyższych elementów podczas inspekcji, ale również codzienny serwis, który może być wykonany przez kierowcę, np.: włączenie agregatu, tak aby pracował minimum 1h.
Zalecamy, aby również sprawdzić, czy agregat zbija temperaturę w odpowiednim czasie, czy na sterowniku nie ma wskazań błędów agregatu (w każdej książce serwisowej urządzenia kierowca może sprawdzić kod błędu i dowiedzieć się co on oznacza), wykonać w agregacie tzw. odszranianie (odszranianie to czynność która powinna być wykonywana regularnie, gdyż regularność i dbałość o ten proces zapewnia nam prawidłową pracę agregatu oraz gwarancję przewozu towaru w odpowiedniej temperaturze).
Jedź ze szczególną ostrożnością
Firmy często muszą spieszyć się z dostawami w napiętych terminach, co może oznaczać, że kierowcy podejmują ryzyko szybkiej i niebezpiecznej jazdy. Ważne jest więc, aby upewnić się, że samochody są prowadzone z dodatkową ostrożnością, której wymagają złe warunki pogodowe. W pełni załadowana chłodnia może ważyć znacznie więcej niż normalny samochód dostawczy, dlatego bardzo ważne jest, aby zwracać uwagę na długość drogi hamowania, zwłaszcza na oblodzonych, zaśnieżonych lub mokrych drogach.
Przydatne jest również ustalenie realistycznych czasów dostawy i zapewnienie kierowców, że ich pierwszym zadaniem jest bezpieczne dotarcie do miejsca docelowego, a nie szybkość. O wiele lepiej, żeby przesyłka była trochę spóźniona, niż nie dotarła wcale.
- Upewnij się, że masz pełny zbiornik paliwa.
- Zapakuj dodatkową ciepłą odzież na wypadek awarii, a także jedzenie, picie i oczywiście telefon komórkowy.
- Posiadaj łańcuchy do opon i opony zapasowe.
- Zapakuj przewody rozruchowe, jeśli masz nieco starszy pojazd, który może mieć problemy z uruchomieniem w niskich temperaturach.