Wywiady z Klientami MHC

GLS Poland - droga do zrównoważonej logistyki

Branża logistyczna jest nieodłącznie związana z wyzwaniami związanymi z ochroną środowiska naturalnego. Dlatego też coraz więcej firm stawia sobie za cel minimalizację negatywnego wpływu swojej działalności na ekosystem. Jedną z tych firm jest GLS Poland, która od długiego czasu podejmuje konkretne kroki w kierunku zrównoważonej przyszłości. Rozmawiamy z Aleksandrą Kiersztyn, managerką ds. środowiska w GLS Poland, aby dowiedzieć się, jakie środki firma podejmuje, by chronić środowisko naturalne i jakie wyzwania napotyka w drodze do bardziej zrównoważonej logistyki.

  • Branża logistyczna, w tym usługi kurierskie, często niosą ze sobą duże obciążenia dla środowiska naturalnego. Jakie konkretne środki podejmuje GLS Poland, aby zminimalizować negatywny wpływ swojej działalności na środowisko?

    Grupa GLS już od 2008 roku realizuje inicjatywę Think Green, która pozwoliła nam wdrażać i koordynować różnego rodzaju działania aktywnie wspierające ochronę środowiska w trzech obszarach: odpowiedzialnego wykorzystywania zasobów, optymalizacji zarządzania odpadami i ograniczania emisji. Dzisiaj zrównoważony rozwój stanowi integralny element naszej strategii w ramach programu Climate Protect. Obecnie 85 proc. wykorzystywanej przez nas energii pochodzi ze źródeł odnawialnych. Flota GLS wyposażona w e-vany i rowery kurierskie rozrasta się. Przykładowo - obecnie co trzeci bus jeżdżący dla GLS Poland w Białymstoku ma napęd elektryczny. W Warszawie pojazdy elektryczne stanowią już 30 proc. floty.

    Stopniowo wymieniamy również samochody pracowników GLS na bardziej przyjazne środowisku. W naszej flocie znajdują się już samochody hybrydowe, a ostatnio dołączyły do nich 24 nowe modele elektryków. Krok po kroku cała Grupa GLS dąży do zeroemisyjności, którą mamy ambicję osiągnąć do 2045 roku. Ważnym krokiem w tym kierunku będzie 100-procentowa elektryfikacja floty samochodów służbowych do 2030 roku.

    Nasze wysiłki w dążeniu do zeroemisyjności zostały docenione, a Grupa GLS w 2023 roku znalazła się wśród 8 proc. najlepszych firm w branży logistycznej pod względem zrównoważonego rozwoju, otrzymując Srebrny Medal w prestiżowym międzynarodowym rankingu Eco Vadis. Zostaliśmy wyróżnieni właśnie za ekologiczny i etyczny aspekt naszej działalności.
  • Jakie trudności napotykacie jako firma logistyczna w Polsce w kontekście wprowadzania bardziej zrównoważonych praktyk, biorąc pod uwagę obecne wyzwania związane z infrastrukturą i technologią?

    Firmy logistyczne chcąc wprowadzać bardziej zrównoważone praktyki, muszą brać pod uwagę zarówno aspekty infrastrukturalne, jak i ekonomiczne. Barierą w szybszym tempie przechodzenia na transport zeroemisyjny pozostaje bowiem dostępność odpowiednich technologii, czyli głównie nadal zbyt mała liczba dostępnych publicznych ładowarek. Dodatkowo wciąż panuje przekonanie, że załadowany samochód elektryczny ma dużo mniejszy zasięg niż diesel. W niedalekiej perspektywie efektywność operacyjna pojazdów elektrycznych powinna jednak rosnąć, co pozwoli zwiększać ich liczbę oraz wykorzystanie m.in. na obszarach podmiejskich.

    W branży istnieją także pewne obawy co do dalszego użytkowania pojazdów nisko- lub zeroemisyjnych np. po zakończeniu leasingu. Nie do końca jest jasne, czy taki samochód będzie można sprzedać i czy będzie jakikolwiek popyt na używane samochody elektryczne. Widoczne jest jednak, że firmy przykładają coraz większą wagę do floty partnerów transportowych i preferują współpracę z tymi, którzy mogą świadczyć usługi przy wykorzystaniu pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Rynek transportowy coraz bardziej zaczyna się adaptować do nowych technologii, pojawiają się też coraz lepsze modele aut. Coraz więcej firm, tak jak my, inwestuje we własne ładowarki, gwarantując sobie niezależność energetyczną. Kolejnym aspektem są też względy ekonomiczne. Tu wyzwania wynikają głównie z faktu, że technologie zeroemisyjne często są na początku droższe niż tradycyjne rozwiązania. Jednak perspektywa ekonomiczna nie ogranicza się tylko do kosztów inwestycji w technologie, ale obejmuje wiele innych czynników. Postęp technologiczny i innowacje mogą prowadzić do obniżenia kosztów produkcji i zakupu pojazdów ekologicznych, co ma duży wpływ na ich popularność. Dodatkowo wprowadzanie regulacji takich jak ograniczenie emisji, dopłaty, ulgi podatkowe czy zakazy dla pojazdów spalinowych mogą zachęcić firmy do inwestowania w bardziej ekologiczne rozwiązania, nawet jeśli początkowo są one droższe. Z kolei obowiązująca wewnątrz firm polityka środowiskowa oraz strategie mające na celu obniżenie emisji CO2 mogą skłaniać do współpracy z tymi partnerami, którzy aktywnie podejmują działania mające na celu obniżenie emisji gazów cieplarnianych.
  • Współpraca z MHC Mobility w celu elektryfikacji floty stanowi krok w kierunku zrównoważonej przyszłości. Jakie były główne czynniki, które skłoniły GLS Poland do podjęcia współpracy z MHC Mobility w celu elektryfikacji floty samochodowej?

    Zrównoważony rozwój w logistyce jest możliwy m.in. dzięki firmom, które wspierają takie rozwiązania i posiadają bogate doświadczenie na tym polu. Za wyborem MHC Mobility przemówiły przede wszystkim: wieloletnia praktyka, eksperckość w dziedzinie elektromobilności i wiodąca pozycja firmy jako dostawcy usług flotowych. Nie bez znaczenia okazało się także profesjonalne doradztwo, dzięki któremu GLS mógł uzyskać dotacje z programu „Mój elektryk”, którego celem jest redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie.
  • Elektromobilność staje się coraz ważniejsza dla zrównoważonego rozwoju, jednak w Polsce nadal istnieją wyzwania związane z infrastrukturą ładowania oraz zasięgiem pojazdów elektrycznych. Jakie strategie przyjmuje GLS Poland, aby wprowadzać rozwiązania zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju w kontekście tych wyzwań?

    Jednym z priorytetów GLS, a jednocześnie istotnym elementem wsparcia naszych partnerów transportowych przy rozwoju floty samochodów elektrycznych, jest rozbudowa stacji do ładowania pojazdów elektrycznych przy naszych oddziałach. Aktualnie posiadamy 156 punktów ładowania w 22 lokalizacjach i cały czas rozwijamy się w tym zakresie. Niebawem zamierzamy zainstalować pierwszą stację szybkiego ładowania w HUBie w Strykowie. Zważywszy jednak na wielkość naszej floty, część samochodów elektrycznych będzie musiała być ładowana poza naszymi oddziałami, dlatego w zakresie zwiększenia liczby ładowarek staramy się być jak najbardziej elastyczni i dobrze wykorzystywać dostępne opcje. Bardzo istotne jest jednak, aby równie dynamicznie rosła liczba ogólnodostępnych ładowarek, bo tych jest w Polsce zdecydowanie za mało, zwłaszcza w kontekście stale zwiększającej się liczby samochodów elektrycznych. Dlatego też liczymy tu również na duże inwestycje w ogólnodostępne stacje szybkiego ładowania na terenie całego kraju.
  • Jakie inne innowacyjne rozwiązania lub technologie rozważa GLS Poland, aby dalej ograniczać ślad ekologiczny swojej działalności?

    W zakresie zrównoważonego transportu mamy ambitne plany. Od kwietnia 2022 roku Grupa GLS w Europie w 100 proc. kompensuje swoją emisję CO2 (kompensacja nie uwzględnia jedynie emisji wynikających z dojazdu pracowników do pracy oraz dóbr inwestycyjnych). Za 7 lat chcemy, by połowa naszej floty była nisko-i zeroemisyjna. Jako firma logistyczna wiemy, że rewolucja musi dokonać się właśnie w transporcie, dlatego też cały czas zachęcamy naszych partnerów logistycznych do inwestowania w nisko-i zeroemisyjne pojazdy oraz umożliwiamy im ładowanie ich przy naszych oddziałach, o czym wspominałam już wcześniej. Wprowadzamy również rowery kurierskie. GLS Poland uczestniczy także w pionierskich projektach, których celem jest redukcja emisji CO2 w polskich miastach. W ramach pilotażu GLS będzie współpracować z  Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny przy wdrożeniu projektu GRETA. Polega on na wprowadzeniu pierwszego w Polsce mikrohubu przeładunkowego na terenie Poznania. W projekcie uczestniczymy zarówno na etapie koncepcji, a także obsługi logistycznej całego projektu – to właśnie rowery kurierskie GLS będą rozwozić po centrum paczki pobrane z mikrohubu. 
  • W realizacji usług korzystacie Państwo z podwykonawców. Czy macie wobec nich jakieś konkretne wymagania związane z ochroną środowiska? 

    Zielony transport to przyszłość logistyki, również w Polsce, dlatego naszej firmie szczególnie zależy na elektryfikacji floty. Cały czas uważnie śledzimy postępy w tym zakresie na rynku motoryzacyjnym i zachęcamy naszych partnerów do zmiany floty na nisko-i zeroemisyjną. Z nadzieją patrzymy także na rozwój rowerów cargo w logistyce, które stanowią niskoemisyjne i przyjazne mieszkańcom rozwiązanie transportowe, zwłaszcza w centrach dużych miast. Tu także jesteśmy wsparciem dla naszych klientów, którzy preferują taką formę dostawy przesyłek. 
  • Co zdecydowało o wyborze akurat tego modelu samochodów, który Państwo zamówiliście jak Renault Megane E-Tech?

    Przy wyborze nowego modelu samochodów kierowaliśmy się przede wszystkim parametrami pojazdów związanymi z optymalnym wykorzystaniem energii, a także wygodą i udogodnieniami dla kierowców. Renault Megane E-Tech 100% jest najlżejszym samochodem w swoim segmencie i na jednym ładowaniu może przejechać aż 450 km. Do tego komputer pokładowy automatycznie steruje temperaturą akumulatora i silnika, aby zapewnić optymalne wykorzystanie energii oraz jak najszybsze ładowanie pojazdu.

    Samochody te posiadają także aż 26 systemów wspomagających prowadzenie, które zwiększają bezpieczeństwo na drodze. Są to m.in. cyfrowe lusterko wsteczne, system kontroli zmęczenia kierowcy, pełen pakiet kamer 360˚ 3D, funkcja bezpiecznego wysiadania, system awaryjnego utrzymywania pasa ruchu  czy system wspomagania nagłego hamowania podczas jazdy do tyłu połączony z systemem wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem. Wybraliśmy opcję z pakietem Winter i Advanced Driving Assist pozwalającym dostosować zachowanie auta do warunków drogowych. W tego rodzaju wyborach bezpieczeństwo naszych pracowników jest dla nas priorytetem.
  • Mikromobilność, w tym skutery elektryczne i małe, miejskie pojazdy, stają się coraz popularniejsze jako środki transportu w obszarze miejskim. Czy GLS Poland planuje wykorzystać takie rozwiązania w swojej operacji dostaw, aby poprawić efektywność dostaw w obszarach o ograniczonym dostępie dla większych pojazdów?

    GLS od 2020 roku realizuje dostawy rowerami kurierskimi. Zaczynaliśmy w Krakowie, potem wprowadziliśmy je również we Wrocławiu i Warszawie. Obecnie kursują one w Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi, Gliwicach, Zielonej Górze, Władysławowie, Jastarni i trzech wspominanych wcześniej. Ta forma dostaw dynamicznie się rozwija, zwłaszcza w ścisłych centrach miast i ma wiele zalet. Przede wszystkim rower jest zeroemisyjny i nie generuje hałasu – to sprawia, że jest pozytywnie postrzegany przez mieszkańców. Dodatkowo rower sprawnie porusza się w rejonach o gęstej zabudowie i w miejscach niedostępnych dla samochodów. Zdecydowanie łatwiej jest nim także zaparkować. Dostawy rowerami kurierskimi to przyszłość logistyki zwłaszcza na terenach zatłoczonych centrów. Rozwojowi tej formy transportu będą sprzyjać m.in. tworzone przez miasta stref czystego transportu, ale też modernizacja infrastruktury rowerowej.

Chcesz
wynająć samochód?

Zadzwoń do nas
+48 22 223 60 50

Skontaktuj się z nami

Newsletter

Zapisz się i bądź zawsze na bieżąco z naszą ofertą.
Otrzymuj najświeższe informacje oraz specjalne oferty na wynajem pojazdów i usługi.