Elektromobilność

BMW iX3 - wolność wyboru

Fakt, że BMW ma w swojej ofercie elektryczne modele pojazdów nie jest niczym nowym. Nowością jest zaś informacja, że bawarska fabryka wprowadziła również czysto elektryczny model w kategorii pojazdów takich jak segment SUV! Pierwsza w pełni elektryczna wersja rodziny modeli BMW X bazuje na modelu X3, a my mieliśmy okazję ją przetestować.

Wraz z pojawieniem się modelu iX3, bawarski producent premium oferuje swoim Klientom "wolność wyboru", ponieważ BMW X3 jest obecnie pierwszym modelem grupy, który można zamówić z silnikiem benzynowym, silnikiem wysokoprężnym, hybrydowym układem napędowym typu plug-in oraz z napędem wyłącznie elektrycznym.

Producenci, rozpoczynając produkcję samochodu elektrycznego, podążają zazwyczaj dwiema drogami. Jedną z nich jest zbudowanie zupełnie nowej platformy, a drugą zbudowanie napędu elektrycznego w oparciu o istniejącą technologię.  Pierwszy sposób jest uważany przez fachowców za bardziej efektywny, ale na podstawie praktycznych testów drugie rozwiązanie może być równie dobre. Nie tylko iX3, ale także niektóre modele Hyundaia, Mercedesa czy Peugeota są tego świetnym przykładem. 

Choć iX3 jest nowym modelem, zastosowana w nim technologia napędu eDrive doczekała się już piątej generacji. Doskonale zintegrowana technologia układu napędowego BMW iX3 odgrywa ważną rolę w zwiększaniu wydajności i osiągów. Elektronika sterująca silnikiem elektrycznym, skrzynią biegów i układem napędowym znajduje się w jednej wspólnej obudowie.  Silnik elektryczny, zgodnie z zasadą silnika synchronicznego, działa bez użycia magnesów, co pozwala na masową produkcję bez użycia metali ziem rzadkich.  Zużycie energii i wydajność układu elektrycznego w iX3 jest o 30 procent wyższa niż w przypadku rozwiązania stosowanego w obecnie dostępnych, czysto elektrycznych modelach BMW.  Sprawność silnika elektrycznego może osiągnąć 93%, podczas gdy maksymalna sprawność konwencjonalnych silników spalinowych pozostaje poniżej 40%.

Maksymalna moc tego układu napędowego wynosi 286 koni mechanicznych i w przeciwieństwie do większości współczesnych silników elektrycznych, może on zapewnić 400 Nm szczytowego momentu obrotowego nawet w najwyższym zakresie prędkości. Prędkość maksymalna modelu jest kontrolowana przez elektronikę sterującą technologią układu napędowego na poziomie 180 km / h.  

Wysokonapięciowy akumulator BMW iX3 łączy w sobie 188 ogniw akumulatorowych o pojemności 80 kWh - z czego system wykorzystuje 74 kilowatogodziny - i pozwala na przejechanie 460 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora dzięki technologii układu napędowego, która pracuje z wyjątkową wydajnością. Tylko w użytku miejskim lub podmiejskim, udało nam się wyjechać 500 km z iX3, lecz na autostradzie, jadąc z dużymi prędkościami przez połowę tego, samochód może pokonać około 300 km.  Charakteryzuje się on bardzo dobrym zużyciem paliwa i wymaga znacznie mniej energii niż na przykład Audi e-tron czy Mercedes-Benz EQC.  Najlepsza wartość zużycia paliwa wyniosła 13,9, a najwyższa 17,4 kWh.

Model iX3 może być zasilany przez ładowanie jednofazowe i trójfazowe, z prędkością ładowania do 11 kW, przy czym ta druga opcja jest bardzo przydatna, ponieważ pozwala odzyskać duży zasięg 100 km w ciągu godziny.  Po podłączeniu do szybkiej ładowarki akumulator wysokonapięciowy może pobierać prąd o mocy ładowania do 150 kW, co oznacza, że ze stanu pełnego rozładowania można go naładować do 80 procent w czasie nie krótszym niż 34 minuty.

Ponadto w iX3 zastosowano specjalne rozwiązanie do jego zasilania.  System wykonuje swoją pracę automatycznie, kierowca musi jedynie zatrzymać samochód hamulcem na ostatnich kilku metrach.  Technologia sterująca odzyskiwaniem energii uwalnianej podczas hamowania na bieżąco analizuje dane z systemu nawigacyjnego i monitoruje czujniki systemów wspomagających jazdę, intensywność odzyskiwania energii, dostosowując ją w ten sposób do specyfiki danej trasy i sytuacji na drodze.  Na przykład, gdy dojeżdżamy do skrzyżowania, drogi o ograniczonej prędkości lub korka (wykrywa nawet czerwone światło!), technologia ta wykorzystuje sprzężenie zwrotne energii o maksymalnej intensywności, a na pustej drodze funkcja szybowania jest aktywowana, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. W położeniu B dźwigni na konsoli środkowej aktywowana jest jazda z jednym pedałem, charakterystyczna dla modeli i, co gwarantuje możliwie najintensywniejszy zwrot energii.  

Właściwości aerodynamiczne BMW  iX3 są zoptymalizowane dzięki specyficznym dla danego typu nadwozia cechom.  Przedni zderzak i para kratek w kształcie nerek są prawie całkowicie zamknięte.   Tył samochodu został zaprojektowany przez projektantów w taki sposób, aby jak najbardziej ograniczyć opór powietrza.  Ważną rolę w optymalizacji przepływu powietrza wokół pojazdu odgrywają również zupełnie nowe, innowacyjne "aerodynamiczne koła".  Przepływ powietrza wokół pojazdu jest również zoptymalizowany dzięki tylnemu dyfuzorowi, osłonie podwozia i aktywnym żebrom kratki wlotu powietrza, dzięki czemu współczynnik oporu powietrza w iX3 wynosi zaledwie 0,29  (Cd).

Podsumowując, iX3 jest znakomitym SUV-em, zachowującym kompaktowe wymiary X3, ale również posiadającym układ elektryczny, który nie wymaga dużych kompromisów, nawet przy dłuższym użytkowaniu. Cena zakupu jest na standardowym poziomie w segmencie premium. 

Szeroka gama wyposażenia standardowego iX3 obejmuje kartę BMW Charging Card, która wkrótce będzie dostępna. Zapewnia ona wygodny dostęp do ponad 450 000 publicznych stacji ładowania pojazdów na całym świecie.

Dane techniczne BMW iX3

Silnik: Technologia napędowa BMW eDrive silnik elektryczny piątej generacji
Moc maksymalna: 110 kW (286 KM)
Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm
Układ napędowy: napęd na tylne koła
Długość: 4734  mm
Szerokość: 1891 mm
Wysokość:  1668 mm
Rozstaw osi: 2864  mm
Ciężar własny:  2185 kg
Przyspieszenie 0 -100 km / h:  6.8 s
Średnia testowa: 14 kW /  100 km
Zasięg badania: 420 km


Zróbmy wspólnie krok w stronę elektromobilności!
Zadzwoń do nas już teraz i wybierz swój samochód elektryczny! 

Dział Handlowy +48 22 223 60 63
Od pon. do pt. w godzinach 9:00 - 17:00

/Źródło zdjęcia: strona BWM (www.bmw.pl)

Chcesz
wynająć samochód?

Zadzwoń do nas
+48 22 223 60 50

Skontaktuj się z nami

Newsletter

Zapisz się i bądź zawsze na bieżąco z naszą ofertą.
Otrzymuj najświeższe informacje oraz specjalne oferty na wynajem pojazdów i usługi.