Elektromobilność

Volvo EX30 - elektryczny SUV wyznaczający nowe standardy

W świecie motoryzacji elektrycznej, Volvo postanowiło wyznaczyć nowe standardy, prezentując model EX30. Wzbudzając niemałe zainteresowanie na tle konkurencji, pojazd ten wyróżnia się nie tylko atrakcyjną ceną, ale także ambitnymi rozwiązaniami technologicznymi. Podczas testu pojazdu, mieliśmy okazję bliżej przyjrzeć się temu, co oferuje Volvo EX30, i podzielić się naszymi spostrzeżeniami.

Warianty napędowe - wybierz odpowiedni dla siebie

Samochód dostępny jest w trzech wersjach napędowych: Single Motor, Single Motor Extended Range oraz Twin Motor Performance. Warianty te różnią się od siebie pojemnością baterii oraz napędem. W podstawowej wersji samochód ten według producenta w cyklu mieszanym jest w stanie przejechać 344 kilometry, w wersji Single Motor Extended Range aż 475 kilometrów, a wariancie Twin Motor Performance 450 kilometrów. Najważniejszą różnicą przy wersji Twin Motor Performance jest to iż samochód w tej wersji posiada dwa silniki elektryczne napędzające wszystkie cztery koła, którego przyspieszenie od zera do setki wynosi imponujące trzy i sześć dziesiątych sekundy. Jednosilnikowa wersja nie jest już tak imponująca jeśli chodzi o osiągi, ale pięć i siedem dziesiątych sekundy to też bardzo dobry wynik.

Połączenie elegancji i funkcjonalności, czyli design 

Już na pierwszy rzut oka widać, że Volvo postawiło na harmonię pomiędzy eleganckim designem a praktycznym zastosowaniem. Model EX30 prezentuje się nowocześnie i stylowo, z subtelnymi wskazówkami na temat jego ekologicznego charakteru. Producent zachował charakterystyczne dla marki Volvo elementy, dodając jednak kilka unikalnych akcentów, takich jak kolor Moss Yellow, który przyciąga spojrzenia nawet na ulicach słonecznej Italii. Zgrabne proporcje nadwozia, szerokie nadkola i agresywnie stylizowane reflektory tworzą harmonijną całość, przyciągającą spojrzenia. Projektanci EX30 postawili na opływowe linie, nadające mu sportowego charakteru, przy zachowaniu szlachetnego minimalizmu, z którym kojarzy się Volvo. Wszystko to przy stosunkowo niedużych wymiarach zewnętrznych (423,3 cm długości, 183,7 cm szerokości bez lusterek i 154,9 cm wysokości), ułatwiających poruszanie się po dużym mieście.

Ekologiczny luksus i innowacyjne rozwiązania

Wnętrze pojazdu zachwyca swoim minimalistycznym designem, jednocześnie oferując wygodę i funkcjonalność. Materiały wykończeniowe są wysokiej jakości, a szeroki wybór tekstyliów odnawialnych podkreśla ekologiczny charakter auta. Volvo EX30 stawia na prostotę i funkcjonalność, z zachowaniem elementów charakterystycznych dla skandynawskiego designu. 

Jednakże, niektóre innowacyjne rozwiązania mogą wymagać pewnego przyzwyczajenia, szczególnie dla osób korzystających z tradycyjnych układów deski rozdzielczej. Volvo zdecydowało się zrezygnować z typowej deski rozdzielczej na rzecz jednego, centralnego wyświetlacza o przekątnej 12,3 cala. Chociaż to rozwiązanie jest nowoczesne i minimalistyczne, może wymagać od kierowcy większego odrywania wzroku od drogi, co może stanowić pewne wyzwanie w przypadku korzystania z nawigacji lub ustawiania lusterek.

Ergonomia i design wnętrza pojazdu spełniają oczekiwania klasy premium, chociaż przestrzeń dla pasażerów z tyłu może być nieco ograniczona - to typowe dla crossoverów tego rozmiaru. Fotele są wygodne i przestronne, a tylne siedzenia są pochylone pod kątem, co dodatkowo zwiększa komfort podróżowania. 

Innowacyjne systemy wspomagające kierowcę

Volvo EX30 wyróżnia się również zaawansowanymi systemami wspomagającymi kierowcę, które zapewniają nie tylko komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Od ostrzegania o ruchu wokół pojazdu podczas wysiadania, po tempomat adaptacyjny z funkcją autopilota, pojazd ten oferuje szeroki zakres innowacyjnych rozwiązań.

Jednym z najciekawszych elementów wyposażenia jest system asystenta zmęczenia, który śledzi ruchy gałek ocznych i wykrywa zmęczenie kierowcy. Funkcja ta może wydawać się nieco inwazyjna, ale stanowi istotny element zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.

Dodatkowo system City Safety monitoruje otoczenie pojazdu i reaguje na zagrożenia przed kolizją, a poczucie bezpieczeństwa jeszcze bardziej zwiększa system ostrzegania przed uderzeniem od tyłu. EX30 wyposażono również w zaawansowany system ABS oraz system kontroli trakcji, zapewniający stabilność i precyzję prowadzenia nawet w trudnych warunkach.

Volvo dba nie tylko o ludzi, ale też o planetę. EX30 to auto dla świadomych ekologicznie kierowców. Elektryczny napęd redukuje emisję szkodliwych związków do atmosfery, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza i spowolnienia zmian klimatycznych. Szwedzka marka w coraz większym stopniu stawia też na materiały naturalne i z recyklingu. Podobnie jest z ograniczeniem zużycia energii w procesie produkcji. To wszystko sprawia, że Volvo EX30 jest przyjazne dla planety już na etapie produkcji. 

Moc i oszczędność

Pod maską Volvo EX30 kryje się mocny napęd elektryczny, który zapewnia imponujące osiągi i jednocześnie efektywność energetyczną. Model ten może być wyposażony w silnik o mocy nawet 315 kW (428 KM), co pozwala na dynamiczną jazdę i imponujące przyspieszenie. Jednakże, nawet w wersji podstawowej, auto oferuje zadowalające osiągi, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy.

Szwedzi deklarują, że ten model EX30 średnio zużywa 17 kWh/100 km. I trzeba przyznać, że dane producenta są bardzo bliskie prawdy, bo drogami podmiejskimi pojazd na pokonanie 100 km zużył średnio 17,3 kWh.

Proces ładowania jest łatwy, a koszt to od 1,2 zł kWh (AC – ładowanie domowe) do 3,60 zł kWh (DC – ładowanie szybkie). Ile więc kosztuje jazda elektrykiem? Koszt przejechania 100 km, przy nocnym ładowaniu domowym i zastosowaniu najniższej obowiązujące obecnie stawki czyli 0,43 zł za kwh wyniesie 8,6 zł. Przy stawce 1,5 zł kwh – 30 zł. A w sytuacji gdy, np. w trasie musimy skorzystać z ładowania szybkiego wyniesie w zależności od dostawcy od 52 zł (2,60 zł kwh) do 73 zł (3,60 zł kwh).

Mandalorianin na kołach?

T. Jon Mayer, szef działu projektowania nadwozia w Volvo, w ramach swojego hobby zajmuje się produkcją wysokiej klasy mieczy świetlnych. Jego pasja do „Gwiezdnych Wojen” miała również wpływ na konstrukcję elektrycznego SUV-a. W przypadku kompaktowego EX30 T. Jon Mayer inspirował się „Gwiezdnymi Wojnami”, aby samochód był bardziej kanciasty, Mayer chciał, aby EX30 przypominało hełm kultowego łowcy nagród Boby Fetta. „Lubię inspirować się minimalistycznym podejściem (reżysera „Gwiezdnych wojen” – red.) George’a Lucasa” – wyjaśnia Amerykanin. 

Dążenie do doskonałości w dziedzinie bezpieczeństwa, technologiczne innowacje, design łączący w sobie wizualną atrakcyjność z pełnym komfortem i ekologia. Volvo EX30 łączy w sobie wszystkie wartości, do których przyzwyczaili nas Szwedzi. Dzięki niewielkim jak na SUV-a wymiarom doskonale radzi sobie w mieście, a jednocześnie oferuje wystarczająco dużo przestrzeni do wygodnej podróży nawet w 5-osobowym gronie.

Dane techniczne Volvo EX30 Twin Motor Performance:

Akumulator: 69 kWh (64 kWh netto)

Przyspieszenie 0-100 km/h (wg producenta): 3,6 s

Prędkość maksymalna: 180 km/h

Masa własna: 1960 kg

Maksymalna moc ładowania DC: 175 kW / AC: 22 kW

Średnie zużycie energii 16,3 kWh/100km

Opinie użytkowników pojazdu z MHC Mobility 

Samochód swoim nowoczesnym i futurystycznym designem idealnie wpisuje się w erę produkcji pojazdów elektrycznych, a w kolorze nazwanym przeze mnie „Limoncello” - klimatem wyglądu idealnie nadawałby się do przemierzania ciasnych ulic włoskich miasteczek. Ten miejski, niepozorny samochód to prawdziwy potwór przyspieszenia. Po wciśnięciu pedału gazu do końca - szybko informuje kierowcę - "przy kolejnym razie, lepiej dobrze się trzymaj i oprzyj stabilnie głowę o oparcie fotela". Niesamowicie wgniata w fotel dając poczucie prowadzenia pojazdu jak w grze komputerowej. Unikatowe wrażenie!

Daniel Dąbrowski

Podróżując tym pojazdem, łatwo odczuć wyjątkowy komfort - mocy zawsze ma się pod dostatkiem, a silnik elektryczny nie traci tchu nawet podczas dynamicznego przyspieszania do autostradowych prędkości, a poziom wyciszenia zasługuje na pochwałę. Dla Volvo niezwykle ważne jest również bezpieczeństwo, stąd na pokładzie EX30 jest sporo technologii wpływających na ten aspekt. Przede wszystkim mamy tu systemy pomagające unikać kolizji. Dotyczy to nawet przypadkowego otworzenia drzwi, gdy nadjeżdża rowerzysta. 

Katarzyna Mikulska 

Volvo EX30 zaskoczyło mnie swoim rozmiarem. Choć na pierwszy rzut oka wygląda jak miejski crossover klasy B/C, samochód okazuje się być niezwykle praktyczny w codziennym użytkowaniu oraz nadaje się również do dalszych wyjazdów dla czterech osób. Dzięki swojej dynamice kierowca zawsze ma uśmiech na twarzy, ale przy rozsądnej jeździe (dzięki bardzo dobrze działającemu systemowi e-pedal) zasięg utrzymuje się na poziomie 350–400 km. Oczywiście, na szybszych ładowarkach dodatkowe 100 km można doładować w 15-20 minut. System sterowania i zarządzania bezpieczeństwem oraz pojazdem działa bardzo dobrze, a centrum sterowania przez tablet jest bardzo funkcjonalne, szybkie i nie przeładowane zbędnymi funkcjami. Moja rekomendacja jest jak najbardziej pozytywna. Jeśli rozważasz zakup lub wynajem samochodu elektrycznego, koniecznie przetestuj Volvo EX30.

Filip Grząślewicz



Zachęcamy do zapisów na jazdy testowe w Dom Volvo & Volvo Car Warszawa!



Chcesz
wynająć samochód?

Zadzwoń do nas
+48 22 223 60 50

Skontaktuj się z nami

Newsletter

Zapisz się i bądź zawsze na bieżąco z naszą ofertą.
Otrzymuj najświeższe informacje oraz specjalne oferty na wynajem pojazdów i usługi.