Grupa EDEN SPRINGS to wiodący dostawca rozwiązań w zakresie wody pitnej w Europie i Ameryce Północnej, dla którego niezawodna mobilność jest w biznesie kluczowa. Z Łukaszem Koprowskim - Regional Fleet Managerem Poland & Hungary rozmawiamy o budowaniu floty w oparciu o wynajem długoterminowy.
- Jako Eden Springs jesteście czołowym i na pewno najbardziej rozpoznawalnym w kraju dostawcą wody do biur i przedsiębiorstw. Proszę powiedzieć, jak duża jest flota Waszych pojazdów i jaki model zarządzania nią stosujecie?
Wymogi postawione przez naszych Klientów powodują, iż potrzebujemy dużej i dobrze dopasowanej floty samochodowej. Całkowita liczba wykorzystanych we flocie pojazdów wynosi ok. 350 aut z różnych segmentów. Większość z nich stanowią pojazdy ciężarowe oraz vany. Tak liczna flota stawia przed całym Zespołem Floty różne wyzwania, od tych nazwijmy to „błahych”, po te wymagające wdrożenia różnych skomplikowanych rozwiązań. Pojazdy w całości znajdują się w wynajmie długoterminowym.
- Prawie 2 lata temu podpisaliście pierwszy kontrakt z MHC Mobility na dostawę i obsługę floty pojazdów ciężarowych. Dlaczego zdecydowaliście się na wynajem długoterminowy?
Ta forma pozyskania pojazdów stosowana jest w firmie Eden Springs ponad 10 lat. Wynajem długoterminowy poza aspektem finansowania pojazdu pokrywa serwis aut oparty o sieć warsztatową wynajmującego, co w rozproszonym obszarze działania ułatwia operacje – wyklucza nasz nadzór nad naprawami i ich kosztami w naszych 25 lokacjach. Poza tym, jako międzynarodowa korporacja mamy ustalone wymogi na jakich zasadach możemy pozyskiwać nowe pojazdy.
- Co zdecydowało o wyborze MHC Mobility na partnera biznesowego?
Dużym atutem wpływającym na wybór „MHC” był fakt, iż działa również na rynku węgierskim, który w Eden Springs zarządzany jest przez polski rynek. Jak przy każdej transakcji znaczącą determinantą wyboru, była również cena kontraktu. Wyłonienie nowego partnera biznesowego za każdym razem obarczone jest ryzykiem, a sam proces mocno często skomplikowany. Fakt, iż MHC Mobility oferuje cały wachlarz pojazdów: od samochodów osobowych, ciężarowych aż po ciągniki siodłowe i naczepy, również był składową w podejmowaniu decyzji.
- Który z elementów zarządzania flotą przez firmę zewnętrzną jest dla was najbardziej istotny (finansowanie, optymalizacja kosztów, płynność zarządzania) i dlaczego?
Każdy z wyszczególnionych elementów składowych związanych z zarządzaniem flotą przez firmę zewnętrzną jest istotny. Nie będę raczej zbyt odkrywczy twierdząc, iż stały miesięczny koszt wykorzystania pojazdu stanowi ważny element tego procesu. Kolejnym aspektem jest usystematyzowanie ciągłości wymiany floty- pojazdy ciężarowe stosowane przez Eden Springs wyposażone są w specjalistyczną żaluzjową zabudowę do przewozu napojów – w normalnych warunkach pozyskanie/budowa nowego pojazdu to ok 10 – 12 miesięcy.
- W dobie rosnących cen paliw oraz silnej presji na ograniczenie emisji CO2 w transporcie, jak widzicie przyszłość dostaw i kierunki rozwoju firmy w tym obszarze?
Czasy, w których przyszło nam prowadzić nasz biznes są bardzo trudne. Problemy pandemiczne, które jeszcze niedawno nas wszystkich dotykały, przerodziły się w niepokoje związane z wojną na Ukrainie. Dodatkowo na to wszystko wpłynęły nowe normy spalin oraz zbliżające się dużymi krokami obostrzenia związane z wjazdem pojazdów zasilanych dieslem do centrum miast. Stąd, aby uniknąć dalszych komplikacji oraz problemów rozpoczęliśmy w Edenie projekt związany z elektryfikacją floty. Obecnie przygotowujemy się do wprowadzenia do floty kilku pojazdów w pełni elektrycznych. Umożliwi to nam dokonywanie dostaw wody w miejsca objęte zakazami emisyjnymi. Już ponad 10 lat temu stosowaliśmy elektrycznego Melexa do obsługi rynku starego miasta w Krakowie.
- Już 10 lat temu uzyskaliście certyfikat CarbonNeutral® – co to dokładnie oznacza i czy ma jakieś przełożenie również na proces waszych dostaw?
Firma Eden Springs rozpoczęła certyfikację CarbonNeutral® w 2010 roku na rynkach, na których więcej klientów wykazało zaangażowanie w działania proekologiczne, czyli w Wielkiej Brytanii, krajach skandynawskich i Szwajcarii. Stało się jasne, że neutralność węglowa generuje wartość dla klientów Eden Springs, co z kolei tworzy wartość przedsiębiorstwa. Dlatego też w miarę tego, jak wśród klientów w całej Europie wzrastała tendencja do podejmowania działań na rzecz klimatu, Eden Springs rozszerzyła swoją certyfikację CarbonNeutral® na całą Europę i wprowadziła cel CarbonNeutral® w zakresie zużycia energii elektrycznej oraz w zakresie produktów w całym cyklu życia produktu. W 2018 r. firma Eden zrekompensowała nieuniknioną emisję CO2 zakupem tzw. kredytów węglowych i udziałem w programach offsetowych. Pieniężny ekwiwalent kredytów węglowych jest inwestowany w energię odnawialną w całej Europie. Ograniczając emisję do zera netto, zredukowanych zostało 140 000 ton CO2 w Europie. To równowartość 1,6 miliona lotów samolotem o dystansie Londyn – Berlin w obie strony. W Polsce zredukowano w ten sposób aż 14 974 tony CO2.
- Przed jakimi najważniejszymi wyzwaniami stoi obecnie Wasza firma? Jakie macie cele średnio i długookresowe?
Ponieważ stanowimy cześć dużej międzynarodowej korporacji nasze cele są połączone z celami Primo Water Corporation. Naszym głównym celem zarówno średnio jak i długookresowym jest zdrowsze życie dzięki lepszej wodzie. Kolejnym aspektem jest zadowolenie Klientów, które stawiane jest jako Nasz największy priorytet. Motto oparte o zasadę „Klient na całe życie” jest wyznawane przez wszystkich pracowników naszej organizacji. Poprzez wnikliwe, codzienne monitorowanie naszych działań stale je optymalizujemy i ulepszamy, aby przekraczać oczekiwania Klientów. Aktywnie pozyskujemy szczere opinie na temat naszych usług i produktów poprzez standardowe praktyki branżowe i uznane platformy, w tym ankiety satysfakcji Klientów, recenzje na portalach Google My Business i Trustpilot.
- Czy zamierzacie rozwijać współpracę w zakresie usług mobilności?
Tak jak wspomniałem wcześniej, jako korporacja mamy ustalone pewne formy działania oraz pozyskiwania przeróżnych usług i świadczeń. Utrudnieniem w rozwoju tych usług jest również specyfika zabudowy wykorzystywana do transportu naszych produktów. Pojazdy mają specjalną żaluzjową zabudowę, która można powiedzieć, jest unikalna na rynku i bardzo trudno dostępna. Co do pojazdów osobowych, będziemy przyglądać się nowym rozwiązaniom na rynku.