Zakończył się „Wielki test pojazdów elektrycznych” – autorski projekt MHC MOBILITY. Jedna z największych firm na rynku finansowania i wynajmu samochodów oraz usług flotowych na świecie zaoferowała swoim Klientom biznesowym możliwość przetestowania marek i modeli aut o napędzie elektrycznym z różnych segmentów. Dzięki temu mogli oni sprawdzić, jak w praktyce wygląda eksploatacja takich pojazdów w ruchu miejskim i podmiejskim, a także w użytkowaniu transportowym.
Klienci MHC MOBILITY POLSKA przez 6 tygodni testowali pojazdy elektryczne stanowiące przekrój praktycznie całego rynku BEV w Polsce w ramach „Wielkiego testu pojazdów elektrycznych”. Autorski projekt MHC MOBILITY to akcja, dzięki której Klienci otrzymali auta elektryczne – osobowe oraz dostawcze – na kilkudniowe testy. Dla wielu z nich była to szansa na pierwszy kontakt z nową technologią, która w ciągu kilku najbliższych lat zdominuje rynek motoryzacyjny. Wśród pojazdów przekazanych do testów znalazło się 35 aut elektrycznych dostępnych w ofercie MHC MOBILITY – od segmentu premium po ekonomiczny, a także auta dostawcze i ciężarowe. Nie zabrakło najnowszych modeli Forda – Mustang Mach E, czy Tesli – Model 3 i Model Y. Dla porównania dostępny był także wybór kilku modeli PHEV. Klienci otrzymali do dyspozycji takie samochody, z jakich najczęściej korzystają w swoim biznesie, dlatego wśród dostępnych pojazdów były nie tylko samochody osobowe, ale również cały wachlarz pojazdów dostawczych – od niewielkiego Citroëna E-Jumpy po eSprintera marki Mercedes-Benz.
Rynek flotowy napędza transformację
Struktura rynku motoryzacyjnego w Polsce jednoznacznie wskazuje, że miejscem transformacji do elektromobilności będzie rynek flotowy, który odpowiada za ponad 70% wszystkich rejestrowanych w kraju nowych aut.* Poszukiwanie rozwiązań przyjaznych środowisku w połączeniu z realnymi korzyściami finansowymi w ramach rządowego programu „Mój elektryk”, stymulują stały wzrost zainteresowania tymi pojazdami wśród przedsiębiorców. Pokazują to dane rynkowe, gdzie segment aut z silnikami elektrycznymi i hybrydami plug-in wykazuje największe wzrosty. Przez dwanaście miesięcy 2021 roku ich liczba zwiększyła się o 8938 sztuk, tj. o 85% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.
„Wielki test pojazdów elektrycznych” i opinie wyrażone przez uczestniczących w nim Klientów potwierdzają, że zmiana na e-mobilność jest nieuchronna. Potencjał rynku wciąż jest ogromny, biorąc pod uwagę, że pomimo szybkiego wzrostu, segment aut z napędem elektrycznym i hybryd plug-in stanowi tylko 3% rynku w Polsce, podczas gdy w Europie przekroczył już 10%.
– Dziękujemy naszym partnerom i Klientom za udział w teście. Jesteśmy pewni, że wyniki tego badania będą miały pozytywny wpływ na rozwój naszej współpracy – podkreśla Sandra Szkwarek, Head of Marketing CEE w MHC MOBILITY. - Misją MHC MOBILITY, zapisaną w DNA firmy, jest wspieranie rozwoju usług mobilnych i zeroemisyjnych. Nasz wielki test pojazdów elektrycznych wpisuje się w tę strategię i jest kolejnym krokiem w stronę e-mobilności polskich przedsiębiorców. Z naszego punktu widzenia największą wartością tej akcji jest fakt, że dzięki niej wielu naszych Klientów po raz pierwszy mogło usiąść za kierownicą auta elektrycznego i samodzielnie ocenić, czy takie rozwiązanie może wnieść nową jakość do jego biznesu – dodaje Sandra Szkwarek.
100% uczestników testu planuje przejście na e-mobilność
Nie ma żadnych wątpliwości, że e-mobilność dla polskich przedsiębiorców jest bliską i realną perspektywą. Spośród firm uczestniczących w badaniu, 29% posiada już w swoich flotach auta elektryczne. Na pytanie Czy rozważa Pan/Pani wynajem elektrycznego pojazdu na potrzeby firmy/organizacji w perspektywie najbliższych 3 lat?, wszyscy respondenci odpowiedzieli twierdząco. Redukcja śladu węglowego jest już częścią strategii 71% firm biorących udział w teście. Pozostałe deklarują, że stanie się to w niedalekiej przyszłości.
W „Wielkim teście pojazdów elektrycznych” MHC MOBILITY POLSKA zaoferowało Klientom nie tylko zwykły test wybranego samochodu z napędem elektrycznym, ale też możliwość porównania kilku modeli w zależności od biznesowych potrzeb firmy. Przedstawiciele firm uczestniczący w akcji pozytywnie ocenili doświadczenie w jeździe autem elektrycznym. Najczęściej wskazywaną zaletą była bardzo cicha praca silnika, jego dynamika i płynność jazdy. W samochodach dostawczych zwracano uwagę na ekonomiczność jazdy oraz wysoki komfort. Użytkownicy docenili także wyposażenie aut. Nie bez znaczenia dla użytkowników były również przywileje pojazdów elektrycznych w ruchu miejskim: możliwość bezpłatnego parkowania oraz korzystanie z bus-pasów.
Bariery i zachęty do transformacji
W odpowiedzi na kluczowe pytanie Co mogłoby skłonić Pana/Panią do inwestycji w pojazdy elektryczne do firmowej floty?, wszyscy uczestnicy badania jednogłośnie wskazali na zwiększenie zasięgu aut oraz na rozwój infrastruktury ładowarek. Obecnie dostępna sieć stacji ładowania w Polsce, na którą składają się 3784 punktów (dane na grudzień 2021 r.), wymaga dziś od kierowców pojazdów elektrycznych uważnego planowania aktywności. 30% ze wszystkich punktów ładowania stanowią szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Dodatkowo w grudniu uruchomiono 119 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (240 punktów)**.
Ponad połowa uczestników testu zwróciła też uwagę na rządowe programy wspierające rozwój e-mobilności, takie jak dopłaty czy ulgi podatkowe jako czynnik, który będzie miał wpływ na dalszy rozwój e-mobilności. Dzięki dopłatom z programu "Mój elektryk", wynajem długoterminowy pojazdu elektrycznego już dziś jest korzystniejszy cenowo w porównaniu do wynajmu auta w wersji benzynowej lub diesla.
- Przejście na e-mobilność w firmowej flocie to proces, do którego trzeba się przygotować. Zdając sobie sprawę z odmienności aut z napędem elektrycznym i sposobu ich użytkowania, chcieliśmy, aby nasi Klienci mogli spróbować, jak wygląda w praktyce posługiwanie się takim autem i sprawdzić, czy jest to rozwiązanie odpowiednie dla ich potrzeb biznesowych. MHC MOBILITY wyróżnia na rynku indywidualne podejście do Klienta, dlatego zależało nam, aby zaoferować im takie doświadczenie jeszcze zanim podejmą decyzję o przekształceniu floty w kierunku mobilności – podkreśla Tomasz Piekarski, COO CEE MHC MOBILITY.
E-mobilność to nie tylko zmiana samochodu, ale całkowicie nowe spojrzenie na strategię rozwoju firmy i jej stosunek do zrównoważonego rozwoju. Wydajność energetyczna w połączeniu z udogodnieniami ekonomicznymi może firmom budować przewagę konkurencyjną teraz i w przyszłości.
* Dane CEPIK. Udział klientów firmowych w 2021 roku wyniósł 71,47%. Statystyka ta nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych
** Dane „Licznik Elektromobilności PZPM i PSPA, grudzień 2021